Menü

Tanulástechnika

 

Köszönhetően a csaknem mindenre kiterjedő információs és technológiai fejlődésnek, napjaink diákjainak egyre több, számukra sokszor érdektelen vagy kevéssé érdekes információt kell megjegyeznie és visszaadnia. A fokozódó versenyhelyzetből adódóan egyre jobb eredményeket várunk tőlük, vagy várnak maguktól, ami bizony rengeteg stresszel jár.

 

Nem csak azoknak a gyerekeknek okozhat a tanulás súlyos feszültséget, akik esetleg nem érnek el olyan jó eredményeket, a tananyaggal kiválóan megküzdő gyermekektől is rengeteg érzelmi és mentális energiát, olykor pedig kifejezett szorongást igényel. Ezeknek a gyermekeknek nagy segítséget jelenthet a megfelelő tanulástechnika elsajátítása.

 

A különböző korosztályoknak, különböző nehézségekkel kell megküzdenie. 

 

Tanulástechnika alsó tagozatos gyermekeknek (6-10 éves korosztály)


Egy 6-7 éves gyermek számára az iskola lehet vágyálom, de akár rémálom is. Sok kisgyermek nincs azonnal felkészülve az iskola által megkövetelt, az óvodás léttől merőben különböző, új életmódra, az iskolai nevelésre, tanulásra. Előfordulhat, hogy figyelmét nem képes hosszabb ideig tartani, érdeklődését nem kelti fel a tananyag, nem érez rá magától a tanulás technikájára, esetleg szorongásából adódóan nem kellő ügyességgel áll ki magáért, ami további kudarcélményekhez vezethet. 

 

Tanulástechnika felső tagozatosoknak (11-14 éves korosztály)


Kiskamasz korban, felső tagozatban előfordulhat, hogy a szülőknek nehézsége adódik a gyermek tanulás iránti motivációjának kialakításával, a tanulás módszerének kialakításával, vagy akár később, amikor a gyermek már jó intellektusából nem tudja kompenzálni a tanulási nehézségeket, akkor derül fény valamilyen problémára. 

 

Mi a teendő, ha nehézségek lépnek fel gyermekünknél?


Ezen problémák háttere minden esetben szakszerű kivizsgálást, és eredménytől függő fejlesztést igényel. Az ilyen jellegű kivizsgálást az iskola és a szülő is kezdeményezheti a lakcím szerint területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálatban, ahol pszichológus és gyógypedagógus méri fel a gyermeket és nyilatkozik az életkor szerint elvárthoz képest mért teljesítményről. Ez a vizsgálat felvetheti további szakvizsgálatok szükségességét, úgymint gyermekpszichiátriai vizsgálat, szemészeti, audiológiai (hallási) vizsgálat, gyógypedagóiai mozgásfelmérés stb., melyekre háziorvosi beutalóval, szintén a területileg illetékes szakrendeléseken OEP által finanszírozottan, vagy a tetszés szerinti magánrendelőben van lehetőség. Amikor a komplex kivizsgálás a végére ért, a Pedagógiai Szakszolgálat saját hatáskörben állapíthatja meg a problémát (nem orvosi diagnózist!) és jelölheti ki a szükséges fejlesztést, tanulástechnikai tréninget, korrepetálást, vagy tovább küldheti a gyermek teljes anyagát a Szakértői Bizottságnak, akik egy esetleges ismételt vizsgálatot követően döntenek a gyermek problémájáról, és kijelöli a számára megfelelő oktatási intézményt és szükséges fejlesztést. 

 

Messze nem minden tanulási nehézség hátterében áll azonban tanulási zavar, vagy részképesség probléma.   

 

Sokszor elegendő a gyermeknek eszközöket adni a kezébe, melyekkel saját magának segíthet motivációjának és figyelmének fenntartásában, a tanulási folyamat könnyítésében, a teljesítményszorongás csökkentésében.

 

A tanulástechnika fejlesztése


A tanulás technikája nem könnyű, de tanulható feladat. 14 alkalmas tanulástechnikai tréningjeink során a gyermekek korosztály szerinti kiscsoportos (max. 8-10 fő) formában sajátíthatják el a következőket:

 

  • Motivációfokozás 
  • Figyelemfejlesztési technikák
  • Hatékony lényegkiemelés, jegyzetelés
  • Asszertív kommunikáció
  • A tanulás 5 lépcsős módszere
  • Memóriafejlesztés
  • Teljesítményszorongás csökkentése
  • … és még sok hasznos technika

 

A következő tanulástechnikai tanfolyamunkról információk:

   - Honlapunkon az Aktualitások menüpont alatt

   - Facebook oldalunkon: https://www.facebook.com/Arbor-Eg%C3%A9szs%C3%A9gfejleszt%C5%91-K%C3%B6zpont-152721641975222/?ref=aymt_homepage_panel