Menü

Mindfulness(Mindfulness Based Cognitive Therapy)

 

A Mindfulness, mint tudományos módszer


Prof. Dr. Jon Kabat-Zinn amerikai molekuláris biológus, egyetemi tanár és kutató, az 1970-es években dolgozta ki saját meditációs programját, az MBSR-t (Mindfulness Based Stress Reduction) majd 1979-ben megnyitotta a Stressz-csökkentő Klinikát a massachusettsi egyetemen. 

 

Az Egyesült Államokban a 90-es évek végén kezdték használni a tudatos jelenléten alapuló stressz csökkentő meditációt az orvosi gyakorlatban, kezdetben pszichés betegségek kezelésben, majd a krónikus fájdalom kezelésében is (Kabbat-Zinn, 1990). Ma már számos klinikai vizsgálat támasztja alá hatékonyságát a különböző daganatos megbetegedések, szív és érrendszeri betegségek, emésztőszervi betegségek, valamint szorongásos és hangulatzavarok, stresszbetegségek kezelésében.

 

Tudatos jelenléten alapuló kognitív terápia


A Mindfulness Based Cognitive Therapy, vagyis a Tudatos Jelenlét Alapú Kognitív Terápia a kognitív pszichoterápiák harmadik hulláma. A terápiát Kabat- Zinn előtanulmányain alapulva, eredetileg azzal a céllal hozták létre, hogy egy újszerű, hatékony megoldást nyújtsanak a visszatérő depresszió kezelésében. Vizsgálatok bizonyítják, hogy az MBCT nyolchetes programja (azoknál, akik már legalább három depressziós epizódon vannak túl) hatékonyan csökkenti az újabb epizód kialakulásának esélyét.

 

A legújabb kutatások azonban fényt derítettek arra, hogy a kognitív viselkedésterápia és a keleti, tudatos jelenlétre vonatkozó tanítások ötvözésével létrejött technika nem csak a depressziót javítja, de rendkívül hatékony a figyelmi koncentráció javításában, a szorongás leküzdésében, a stressz kiváltotta pszichoszomatikus panaszok csökkentésében, illetve általánosan is kiegyensúlyozottabbá, elégedettebbé teszi az embereket. A módszer egy új, sokunk számára eddig felfedezetlen világot nyit meg, melyben saját életünkre elégedettebben, boldogabban, stressz mentesen tudunk tekinteni.

 

Mi a mindfulness?


A tudatos jelenlét (mindfulness) egy speciális éberségi állapot, mely a figyelem speciális irányításának eredményeként jön létre a jelen pillanatban, ítélkezés mentesen fogadva el a körülöttünk, vagy bennünk lévő dolgokat úgy, ahogy vannak. Az állapot lehetővé teszi, hogy tisztán, koncentráltan lássuk mindazt, ami az életünkben történik, igazán átélve, kiélvezve azokat.

 

A gyermekek életében is számtalan stressz forrás figyelhető meg, melyet rohanó világunk egyre csak fokoz. Az ő számukra is kifejezetten hasznos módszer, mellyel a fentieket elsajátítva, akár már egészen fiatal korban egy életre szóló szemléletváltást lehet elérni.

 

Mindfulness a világban 


A gyermekek megsegítése céljából több országban is tanítanak tudatos jelenlétet iskolákban is. Az Egyesült Államokban Goldie Hawn „MindUP” elnevezésű programja vált népszerűvé. Nagy-Britanniában az iskolai tudatosjelenlét-program a “.b”, amelyet Chris Cullen és Richard Burnett dolgozott ki munkatársaival. A “Mindfulness in Schools Project”-ről (Tudatos jelenlét az iskolában) bővebben olvashatnak a https://mindfulnessinschools.org weboldalon.

 

Az Arbor Egészségfejlesztő Központ következő Mindulness tréningjét azoknak a 14-18 éves fiataloknak ajánljuk, akik:

 

  • szeretnék stabilizálni a hangulatukat és kordában tartani a gondolataikat
  • szeretnék örömtelibben megélni a jó pillanatokat
  • szeretnének megtanulni egy módszert, aminek segítségével arra figyelhetnek,  
  • ami éppen velük történik, és nem arra, miért
  • szeretnének koncentráltabban figyelni
  • szeretnék hatékonyabban kezelni a stresszt és annak következményeit

 

 

A következő tréning kezdetének időpontja: 2018.09.26. (szerda) 17:00-18:00, 10 héten keresztül

Helyszín: Arbor Egészségfejlesztő Központ, Budapest, Palotanegyed, Baross u. 45. 2. em. 35. 12-es kapucsengő

Tréning ára: 5000 Ft/alkalom (50.000 Ft/tréning)

Maximális csoportlétszám: 10 fő (a helyek a jelentkezés sorrendjében telnek fel!)

Jelentkezés és további információ: Tel.: 0630/6763321 e-mail: info@arborek.hu