Menü
Visszahívás kérése

Mindfulness a tudatos jelenlét pszichológiája

2019. április 09
1266
mindfulness jelentése a tudatos jelenlét pszichológiája

Manapság egyre több helyen találkozunk a mindfulness kifejezéssel. De mi is ez pontosan? Egy technika, egy terápiás módszer, egy életszemlélet? Mai cikkünkben ezt igyekszünk tisztázni.

 

Mi a mindfulness jelentése?


A mindfulness a tudatos jelenlét pszichológiája, egy olyan szemlélet, amely több terápiás módszert is magában foglal. A mindfulness magyarul azt takarja, hogy figyelmünket az elménkben, a testünkben vagy a környezetünkben lévő történésekre irányítjuk.

mindfulness jelentése tudatos jelenlét

 

Miben segíthet nekünk a mindfulness?


A mindfulness-nek számtalan pozitív testi és lelki hatása van. Segítségével csökkenthetjük életünkben a stresszt, a fájdalmat, a depressziót, erősíthetjük vele immunrendszerünket és javíthatjuk memóriánkat is. Sőt! A mindfulness az elhízás kezelésében is hasznunkra válhat. A tapasztalatok szerint azok, akik gyakran élik meg a tudatos jelenlét állapotát, elégedettebbek az életükkel, elfogadóbbak magukkal és másokkal szemben.

 

A mindfulness meditáció


Láthattuk, hogy mit is jelent a mindfulness kifejezés, és megnéztük azt is, miben lehet a segítségünkre a stresszel teli hétköznapok során ez a pozitív életszemlélet. Ássunk még mélyebbre, és derítsük ki, pontosan mit is értünk mindfulness meditáció alatt.

 

A technika eredete

A gyökereket már az ókori buddhista tanításokban fellelhetjük, mégis Thich Nhat Hanh  zen buddhista mester 1975-ben megjelent, „Az éber figyelem” c. könyve adott igazán nagy lökést a szemlélet elterjedésének. Ezt követően számos neves orvos és kutató is publikált a témában, és dolgozott ki módszereket a tudatos jelenlét gyakorlására.

A mindfulness meditáció magyarul olyan technikákat foglal magában, melyekben a helyes légzés mellett a belső gondolatok elengedésén van a hangsúly.

Elfogadjuk a negatív érzések létezését, de nem hagyjuk, hogy azok elhatalmasodjanak rajtunk és cselekedeteinken.

 

Mindfulness meditáció = tudatosság, tudatos jelenlét


Mindfulness meditáció különböző gyakorlatokkal

Ahhoz, hogy valóban tudatosan éljük meg a jelent, különböző gyakorlatok állnak a rendelkezésünkre. Ezeket nem csupán az adott stresszhelyzetben kell alkalmaznunk, és mindenképpen törekednünk kell a rendszerességre. Akár a reggeli órákban vagy este is elvégezhetjük őket, de lehetőleg mindig ugyanabban az időpontban történjen.

Önmagában ez még nem elég a pozitív eredményhez: akár kávézunk, vagy éppen az ebédet készítjük a családnak, mindennapi rutintevékenységeinket is éber tudatossággal kell elvégeznünk.

A mindfulness meditáció magyarul is elérhető: számos könyv és internetes oldal nyújt remek információforrást a technika elsajátításához. A leghatékonyabb megoldás talán mégis az lehet, ha szakember segítségét is igénybe vesszük. Az Arborek munkatársai tapasztalt, szakszerű segítséggel nyújtanak lehetőséget ezeknek a technikáknak a biztonságos és tökéletes elsajátításához.

 

 

Mindfulness gyakorlatok


A mindfulness, azaz a tudatos jelenlét különböző gyakorlatok által szakember segítségével könnyedén elsajátítható, majd a hétköznapok során további gyakorlással még magasabb szintre emelhető.

 

Miért jó a mindfulness?

A mindfulness gyakorlatok lényege, hogy alkalmazásukkal felül tudjunk kerekedni a minket érő stresszen és szorongáson és jelen tudjunk lenni, azaz arra koncentráljunk, amit adott pillanatban csinálunk. Napi tíz-húsz perc mindfulness gyakorlat végzésével képessé válhatunk rá, hogy felülkerekedjünk a minket érő stresszhelyzeten, megálljunk egy pillanatra és higgadtan szemléljük a helyzetet. Ebben a nyugodt tudatban könnyebben koncentrálunk a felmerült problémára és hatékonyabban, gyorsabban oldjuk meg azt.

 

Milyen gyakorlatokból áll a mindfulness?

Mindfulness gyakorlatok alatt nem feltétlen kell nagy dolgokra gondolni. Néhány apró dolog rendszeresítése is nagyban hozzájárul a kiegyensúlyozottabb élethez.

Néhány egyszerű mindfulness gyakorlat:

•    Egyszerre csak egy dolgot csináljunk.
•    Lefekvés előtt gondoljuk végig a napunkat, milyen jó dolgok történtek velünk aznap.
•    Reggeli kávézás közben legyünk jelen, használjuk az érzékszerveinket és figyeljünk az illatokra, hangokra, a szívünk dobogására.

A mindfulness gyakorlatok már 6-7 éves kortól gyerekekkel is végezhető, mivel számukra olyan formába kerültek kidolgozásra, hogy a gyakorlatok játékosak legyenek, és megjelenjen bennük a felfedezés öröme.

 

 

Technikák elsajátítása: Mindfulness tréning


Egy mindfulness tréning keretében könnyedén elsajátíthatóak azon mindfulness gyakorlatok, melyek későbbi, otthoni gyakorlásával boldogabb és stressz mentesebb életet élhetünk.

 

Kiknek ajánlott a mindfulness tanfolyam?

A mindfulness tréning azok számára nyújt segítséget, akik:

•    nyitottak rá,
•    szeretnének tudatosabban élni,
•    szeretnének koncentráltabban figyelni,
•    meg szeretnék élni a pillanatokat,
•    jobban meg szeretnék ismerni önmagukat,
•    sok stressznek vannak kitéve és sokat szoronganak.

Egy mindfulness képzés célja, hogy elsajátítsuk azon gyakorlatokat, melyek segítségével közelebb kerülünk a belső természetünkhöz, fejleszthetjük az önismeretünket és a tudatos választás képességét.

 

Mennyi ideig tart egy mindfulness tanfolyam?

Egy mindfulness tanfolyam általában 8-10 hetet vesz igénybe, heti egyszer, egyéni oktatás esetén 1,5 óra, csoportos képzés esetén 2 óra időtartamban, mely során képzett szakember segítségével tanítjuk meg a mindfulness gyakorlatokat. A mindfulness terápia közben olyan tulajdonságok fejlődnek, mint a türelem, az ítélkezés mentesség, az elengedés, a nagylelkűség vagy a kedvesség.

A mindfulness képzés nem igényel fokozott fizikai erőnlétet, vagy bármi egyéb különleges tulajdonságot, gyakorlásához csak pár perc nyugalomra és egy kényelmes helyre van szükségünk.

 

További segítségért keresse szakembereinket bizalommal!

címkék:
Témák
Címkék