Menü

Bemutatkozás: Besze Orsolya 

Besze Orsolya pszichológus

Az alap pszichológus diploma megszerzése után (ELTE, 2008.) kezdő pszichológusként egyedül abban voltam biztos, hogy gyermekekkel szeretnék foglalkozni, de arról nem volt határozott elképzelésem, hogy ezt milyen területen tudnám legjobban megvalósítani. Első munkahelyem egy gyermekotthon lett (2010-2014.), ahol tartós és átmeneti nevelésbe vett gyermekek és fiatalok számára próbálták az ott dolgozók kompenzálni a családban nevelkedés ellehetetlenülésének következményeit. Itt testközeli és átfogó tapasztalatot szereztem az intézményes nevelés hatásairól, amely bizonyos területeken biztosítja ugyan a gyermekek szükségleteit (étel, ruha, fedél, iskoláztatás, felügyelet), számos más területen azonban (személyiségfejlődés, szocializáció, szubjektív jóllét) nemcsak nehezen tud pozitív hatást gyakorolni a növendékekre, de számtalan új terhet, stresszforrást jelent számukra, és további diszfunkcionális viselkedésformákra készteti őket. A növendékekkel végzett egyéni (pszichodiagnosztikai felmérés, szupportív terápia, később alap pszichoterápia) és csoportos foglalkozások (indulatkezelő tréning, önismereti csoport serdülőknek, meseterápiás és kézműves csoport) mellett fontos feladatom volt a gyermekeket nevelő pedagógusok és gyermekfelügyelők támogatása szakmai szerepükben, valamint a gyermekekre ható rizikótényezők és védőfaktorok működésének mélyebb megértése és közvetítése feléjük.

Nagyjából öt év után adódott lehetőségem más területen is kipróbálni magam, illetve kamatoztatni az időközben megszerzett klinikai szakpszichológusi tudásomat (Semmelweis Egyetem, 2015). Pedagógiai szakszolgálat munkatársaként (2014-2017) részben a beilleszkedési, tanulási és magatartási zavarok diagnosztikáját végző szakértői bizottságban dolgoztam, ahol a komplex pszichológiai-gyógypedagógiai vizsgálatok során a pszichodiagnosztikai felmérés (intellektuális képességek, figyelmi és gondolkodási funkciók, vizuo-motoros koordináció, stb.), illetve az elsődleges panaszok mögött azonosítható pszichológiai problémák (szorongás, hangulatzavarok, viselkedészavarok, fejlődési zavarok, stb.) szűrése volt a feladatom. A nevelési tanácsadás munkaterületén klasszikus pszichológusi esetvezetés keretei között dolgoztam: a szakszolgálatnál többnyire önkéntes alapon pszichológusi ellátást igénylő szülők segítése, a tünethordozó gyermekek pszichodiagnosztikai felmérése, illetve pszichoterápiás ellátása vagy továbbirányítása volt a feladatom.

A gyermekvédelem és az oktatási rendszer világa után az egészségügyben helyezkedtem el: jelenleg a Semmelweis Egyetem II. számú Gyermekgyógyászati Klinikáján (Tűzoltó utcai Klinika) dolgozom osztályos pszichológusként krónikus beteg gyermekekkel és családjukkal, szoros csapatmunkában orvos, nővér, gyógytornász, dietetikus és pedagógus kollégáimmal.
A Semmelweis Egyetemen elvégzett klinikai szakpszichológus képzés és az egymástól eltérő, mégis sok közös vonással rendelkező területeken szerzett tapasztalatom tett alkalmassá arra, hogy a gyermekeket és családjukat érintő pszichés problémák széles körét tudjam felmérni és diagnosztizálni, hogy ezeket a családi rendszer működésének egyediségét figyelembe véve és a családdal együttműködve kezelni tudjam, illetve hogy képes legyek a gyermekek problémamegoldó és megküzdő képességét fejleszteni.

Fontosnak és alapvetőnek tartom a folyamatos szakmai fejlődés szükségességét, így a szakpszichológus képzés mellett az alábbi rövidebb, terület-specifikus képzéseken vettem részt:

  • WJ IE Examiner - A Woodcock-Johnson Kognitív Képességek Tesztjének képesített vizsgálatvezetője (The Woodcock-Munoz Foundation nevében Dr. Katona Nóra, 2012. november)
  • Családterápiás önismereti tanfolyam – 150 óra (Magyar Családterápiás Egyesület, 2014. május)
  • Felkészítés az iskolakészültség állapotfelmérésének elméleti és gyakorlati alapvetéseire (EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., 2015. június)
  • Gyermekkori kényszerbetegség kezelése kognitív-viselkedésterápiás program keretében – módszertan és elmélet (Vadaskert Alapítvány, 2016. november)
  • A hiperaktivitás-figyelemzavar viselkedésterápiája (Vadaskert Alapítvány, 2016. december)
  • A csecsemő-/ kisdedkori funkcionális zavarok eredete és gyógyítási lehetőségei a perinatális tudomány és a szülő/csecsemő pszichoterápia fényében (Vadaskert Alapítvány, 2016. december)


Elérhetőség, időpontfoglalás: 06 30 290 7567, info@arborek.hu