Menü

Autogén tréning

 

Az autogén tréningnek egy relaxációs technika, melynek fő célja az egyén stressz szintjének csökkentése. 

 

Mit nevezünk stressznek? 


Napjainkban erre a kérdésre bizonyára számtalan választ tudnánk azonnal felsorolni saját életünkből, talán olyanokat is, melyekre elődeink még csak nem is gondoltak volna. 

A tudományos értelemben vett stresszelmélet is jelentős változáson ment keresztül az elmúlt évek, évtizedek során. Kutatások kimutatták az összefüggést a testi és lelki szintek egymással párhuzamos változása között, melyet talán mi is érzékelünk a mindennapjainkban. Leírták, hogy a szervezetben depresszióban csökkent immunműködés áll fenn. Nem kell azonban klinikai depresszióban szenvednünk ahhoz, hogy észrevegyük, hajlamosabbak vagyunk a betegségekre, lassabban gyógyulunk fel már meglévő állapotokból, sérülésekből olyankor, mikor hangulatilag nyomottak, kedvetlenek vagyunk.

Ismertté vált továbbá a negatív érzelmi állapotok, ún. „stresszbetegségek”, mint a szorongás, agresszió, levertség szív-érrendszeri megbetegedések, daganatos megbetegedések és depresszió, kialakulásában betöltött szerepe is. 

 

Mivel csökkenthető?


A stresszt sok féle képen lehet csökkenteni, teljesen elkerülni azonban szinte lehetetlen. 

Nagyszerű megoldást tud nyújtani a rendszeres sporttevékenység, a mindennapi környezetből való kiszakadás, családdal, barátokkal való együttlét stb. Ezek azonban nem mindig könnyen kivitelezhető megoldások. 

A relaxációs technikák valamelyikének elsajátítása azonban bármikor kéznél lévő megoldást nyújthat a feszültséggel szemben.

A relaxációs technikákat alapvetően aszerint tudjuk kettéosztani, hogy igényelnek-e fizikális aktivitást, izomfeszülést, tudatosságot, vagy sem. Az ún. pregresszív relaxáció az aktív izomfeszülésen, izomérzet- tudatosításon alapuló technika, mely stresszt csökkentő hatása mellett javítja a testérzetet és az állóképességet. 

A fizikálisan passzív relaxációs technikák közül mentális munkát igényel a meditatív relaxáció, mely fokozza a figyelmet, a koncentrációt, a gondolkodást és a memóriát. A mind fizikálisan, mind mentálisan passzív, a vegetatív működésen alapuló relaxációs technika az autogén tréning

 

Autogén tréning hatásai


Az autogén tréning jelentősége abban áll, hogy tudományosan bizonyítottan sejt szinten hat. Normalizálja a szervezet vegetatív működését, növeli az immunaktivitást és csökkenti a kártékony zsírsav-szintet. Mindezek mellett pedig néhány perc alatt megnyugvást és pihenést tud biztosítani az autogén tréninget rendszeresen végzőknek.

Mint minden új technikát, az autogén tréninget is gyakorolni kell az elsajátítás után. Tudományos kutatások alapján egy átlagembernek nagyjából egy hónapnyi napi rendszerességű, néhány perces gyakorlásra van szüksége a technika elsajátításához. 

Szakembereink több relaxációs technikában is jártasak, és készséggel adják át tudásukat a stresszcsökkentés ezen módszeréről az érdeklődőknek. 

 

Az autogén tréning ülések nagyjából 50 percet vesznek igénybe, melynek során a kliens kényelmes, ellazult állapotban követik passzíva na szakember utasításait, melyeket idővel maguknak tanulnak meg „kiadni”, beindítva ezzel a vegetatív idegrendszer szinkronizációját és a stressz elleni védelmet.